lördag 3 september 2016

Helg Brunch




Jag har börjat jobba igen efter sommarledigheten, som i sin tur känns som en vecka och inte 5. Den senaste veckan har varit helt hysterisk med terminstart på universitet där jag jobbar som universitetslektor. Jag kommer inte att beskriva mitt jobb i denna blogg, det har jag nog av på jobbet. Kom hem helt utpumpat i går, hade bara 400 steg kvar till 10000, men dessa orkade jag inte gå, i vanliga fall skulle jag tagit en runda på kvällen runt i området där jag bor. Vaknade vid 5 tiden i morse, kändes konstig i munnen, jag hade somnat utan att borsta tänderna då är man trött och man hinner ju inte blogga heller.

Traditioner är viktiga tycker jag, och en som min man och jag har är att vi om vi kan, äter lördagsbrunch med pocherade ägg, bräckt skinka, stekte tomater och champinjoner medan vi läser Corren, vår lokala tidning och genomför tävlingen bit för bit, idag hade vi alla rätt. Finns det inget bra svenskt ord för brunch ?? man kanske skulle utlysa en tävling, bästa bidraget vinner en …..lördagsbrunch, hmmm,tål att tänkas på.


Förra fredagen hade vi skaldjurskiva med några goda vänner, just nu känns det som det var flera månader sen ,  det var jättetrevligt, vi kunde sitta ute i trädgården till långt utöver kvällen, en av dessa ljumma, varma sensommarkvällen som man minns när vintermörket smyger sig på.
 
Jag tillhör en av dessa sällsynta människor som inte giller för mycket värme, speciellt inte i september, då skall det var sol, okey, men hög klar luft som river lite i ansiktet.  Jag gillar också vind, ja inte storm typ Gudrun och Per, undrar faktisk lite över varför de aldrig döper en storm till Åshild (finns ett klädföretag som heter Åshild och det tycker jag är att missbruka mitt namn) på fornnordisk betyder åshild något sådant  som ”Gudarnas stridskvinna” borde vara bra styrka i den stormen. Jag får väl kontakta de som namnger stormar. Å, andra sidan tänk om det skulle vara en hemsk en, man vill ju inte direkt bli förknippat med förödelser, nej det är nog bäst att ligga långt gällande stormar tror jag.

Apropå värme, jul och nyår 2014/2015 tillbringade vi på New Zealand, fint land som påminner mycket om Norge om vi bortser från vulkaner då, det var högsommar där  och ett mycket behagligt klimat, för min del behöver det inte vara varmare även här på sommaren. Men strålningen från solen var väldig stärk på NZ, blev helt sönderbränt efter en båtfärd då jag hade glömt att båda smörja in mig och ha halsduk. Halsdukar ja, det är en annan , nästan hobby, har hur många som helst, vet inte varför jag började samla över huvudtaget måste bero på färgarna. Tänk  er, när jag kom in i en affär i Barcelona som bara sålde halsdukar, hur kan man välja bara en, jag bara frågar ? köpte två stycken, ville ha minst tio stycken.
 
Samma gäller skor, måste man så måste man, säger jag varje gång jag köper nya skor, såklart skor är ett måste, hur skulle man annars kunna gå, Imelda Marcos, skomängd var väl en aning överdrivit, men jag kan förstå habegäret när man ser ett par urläckra par i tex skyltfönstren. Jag har sett ut ett par, de kostar bara 3700 sek, Karl Lagerfeldt, de är verkligen läckra, men här måste jag nog överväga ett par bra och goda vandringskängor i stället.

Nåja, blåbärcheesecake är inget jag äter till brunch men det går säkert det också, denna är god och originalreceptet finns i ”allt om mat” jag gjorde väl om lite.

Blåbärcheesecake (12 bitar)

7-8 digestivekex

50gr rostad flagad mandel

1 msk socker

75 gr smör

Fyllning.

3 gelatinblad

2 dl blåbär

3 msk Limoncello eller nåt annat likande

1 dl socker

½ vaniljstång

1 dl vispgrädde

300 gr naturell Philadelphia färskost

250 gr kvarg/kesella.

Mixa kex, mandel och smör i en matberedare till en smulig deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar botten, ca 20 cm i diameter. Ha ett bakplåtspapper i botten. Ställ formen i kylen.

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i ca 5 minuter. Kok upp blåbär, limoncello och socker. Ta av från plattan. Lägg i geletinbladen och låt svalna. Mixa med mixerstav, låt kallna.

Skrapa ut fröna ur vaniljstången, vispagrädden och blanda ner färskost, kesella och vaniljfrön, blanda detta ner i blåbärsblandingen. Täck formens kant med remsor av bakplåtspapper och häll fyllningen i formen. Stelna i kylen i minst 6 timmar. Ta kakan ur formen , ta bort pappersremsorna och garnera med vad ni vill, jag använde blåbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar