måndag 8 augusti 2016

Familj


Jag har en stor familj, som jag verkligen gillar, jag har  5 syskon, min mamma hade 10, min pappa 4. Dessa hade i sin tur barn, mina kusiner alltså, tror jag har ca 60 kusiner på mammas sida och 14 på pappas. Vi har kusinträff ibland och det är jättekul att ses, man börjar aldrig från noll, vi har ju alla en gemensam bakgrund. Här tar det slut, kusinernas barn och barnbarn har jag noll koll på. Jag tror knappast att det finns något ställe i Norge där jag inte har någon släktning även om det ibland är helt ner på brylling nivå. Jag köpte ett konstverk från en NordNorsk konstnär, när jag berätta för min mamma om honom sa hon, men han är din syssling, hon var kusin med hans pappa, det visste jag inget om, inte han heller. Så är det ofta, om något har hänt någon, brukar min mamma säga vi är nu i släkt med dem på något sätt.

Min dotter har 14 kusiner på min sida och 1 på hennes pappas sida. Jag har nog med att hålla reda på de närmaste när det gäller födelsedagar, konfirmationer och andra viktiga evenemang. Vi är över 30 stk när vi samlas alla stora som små, då gäller det att ha plats nog. Sist hela familjen var samlad var nog på min pappas begravning 2009. Saknar ibland att kunde delta i det vardagliga livet med min familj, speciellt när några fyller år. Men tyvärr jag bor för långt undan, men vi åker upp dit ganska ofta som kompensation, nu närmast till jul. Jag blir alltid glad när några kommer hit och hälsar på , min lillebror var här förra veckan med sin familj, han har tre tjejer (15, 14 och 11 år). Då vaknade huset upp från sin Törnrosa likande sömn (vi är ju bara två här i vanliga fall, då vår dotter har egen lägenhet i stan ). Det blev grillning, mini-golf, skärgårdstur med badning i Östersjön, hör och häpna JAG BADADE, som är en sådan ”badkruka ”men jag hade lovat minsta tjejen att bada med henne, undrar om det finns bildbevis på detta. Glassätning på Smultronstället i Söderköping, vars enorma glassar fyller en två års kvot för mig i alla fall.
Go-cart (jag körde inte)
shopping, jag shoppade också, det är jag bra på. Myspys på verandaen ,
det blev mycket tyst i huset när de åkte.

Det går åt mycket mat när man är 7 personer, ibland 8 när dottern kom hem. Barnen fick önska sina favoriträtter, och givetvis blev det såklart Taco, lätt att laga till många. En kväll önskades det ratatouille och pastasallad till det stekt kycklingfilé, vi grillade lax och karrekoteletter också. Tomas, min mans hemlagade köttbuller var också ett säkert kort att servera, jag skall ägna en hel blogg till hans recept lägre fram. Efter överdosen av glass låg vi lågt med efterrätter. Men melon gick åt.

Dagens recept är lätt att laga, förrätten hittade jag i tidningen Allt om mat, enkel och mycket god, har serverat den till några vänner vid något tillfälle tror jag, gillar grillsmaken hos auberginen. Rätten med räkor, har jag visserligen aldrig ätit i Grekland, men hittade receptet i en bok om grekisk mat, där har jag lagt till lite och dragit ifrån något (Garides krasatas)min grekiska är visst inte på topp just nu.

Tomatpajen är god när som helst, bra vegetarisk alternativ också, kalorisnål om man använder 17 % ost tex (det gör inte jag J). Denna brukar jag ofta ha med på buffé bordet, som jag gillar att göra, även om det är mycket arbete med det. Minns efter makens 50 års kalas där jag gjorde all mat till buffén eller koldtbord som vi säger i Norge, samt bakade alla tårtor. Mina fingrar var helt krökta efter all hackning och skärning av all mat. Buffé får jag återkomma till , där har jag hur  många rätter som helst  på lur efter alla tillställningar som vi har haft hemma som jag har lagat all mat till , men vårt  intresse att arrangera dylika stora sittningar har av olika orsaker falnat betydlig  under senare år…

Men hur som helst, mat kommer jag /vi alltid att laga  i olika sammanhäng.

 

 

 

Rökt lax med aubergine (4 personer)

300 gr aubergine

1 msk salt

1 msk olivolja

200 gr kallrökt lax i tunna skivor

100 gr salladsblanding

Dressing:

2 msk pressad citron

3 msk olivolja

1 finhackad salladslök

Lite rosèpeppar (krossad)

 

Skär auberginen i ½ cm tjocka skivor. Strö på lite salt och låt dem ligga i durkslag i ca 30 minuter så vattnet dras ur. Pressa lite extra på skivorna så vattnet drar ur snabbare. Blanda samman ingredienserna till dressingen och låt den stå ett tag. Grilla aubergineskivorna i en grillpanna eller pensla dem med olja och grilla på en riktig grill, en bit från glöden. Lägg de grillade skivorna på tallrikar. Lägg på laxskivor. Blanda salladen med dressingen och lägg ovanpå laxskivorna, ringla över extra dressing.


 

Räkor i vinsås

(4 personer)

50 gr smör eller olja

1 hackad lök

1 vitlöksklyfta,finhackad

1 burk med hela plommon eller körsbärstomater

2-3 hela kvistar med timjan

1-2 kanelstång

1,5 del vitt vin (eller efter smak)

salt o peppar

750 gr räkor (skalade)

1 dl grädde (eller efter smak)

1 msk hackad persilja

Värm oljan/smöret i en panna eller kastrull, stek löken blank. Tillsätt vitlök och stek ytterligare 2-3 minuter. Rör in tomaterna, tillsätt timjan, kanel, vin och krydda med salt o peppar. Koka upp såsen, låt den sen småkoka utan lock i ca 20 minuter, den skall nu vara reducerad till en tjock massa. Ta bort timjanskvistarna och kanelstången. Tillsätt räkorna och värm upp. Rör in grädden och värm försiktig. Krydda mera vid behov. Strö över hackad persilja. Servera kokt ris till.


 

 Tomatpaj

(4 personer)

Pajdeg

2 kalla kokta potatisar

1 dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

50 gr margarin

Lite kallt vatten vid behov

Fyllning

5-6 stora tomater

1 gul lök

1 msk olivolja

Tomatpuré (1-2 matskedar eller mer..)

1 vitlöksklyfta (gärna flera om ni gillar vitlök)

½ tärning grönsakbuljong

2 msk eller mer färsk basilika

½ msk färsk rosmarin

1 krm cayennepeppar (jag tar nog lite mera ;)

1 tsk starkt paprikapulver

1-2 dl finriven ost (vilken sort, väljer ni själva)

Sätt ugnen på 200 grader. Riv potatisen och blanda med de andra ingredienserna. Tryck ut degen i en pajform och förgrädda (stek) i ca 10 minuter. Skålla och skala tomaterna. Hacka dom grovt, skär bort de hårda stjälkfästerna. Hacka lök, vitlök och fräs dem mjuka i oljan, tillsätt tomathack, tomatpuré, buljongtärning och kryddor. Låt detta småkoka under lock till en tjock gröt. Sätt ugnen på 225 grader. Strö hälften av osten i pajskalen, täck med tomatmassan och toppa med resten av osten. Grädda/stek pajen i 15-20 minuter. Pudra över lite paprikapulver. Servera med någon form av sallad.


 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar