måndag 2 januari 2017

2016 "ur det lilla perspektivet"




Jag har inte gett några nyårslöften inför 2017, antingen glömmer man bort alla eller så bryr man sig inte, möjligen då att stressa ner en aning och njuta mer av nuet. En viktig sak som jag lärde mig under det gångna året är vem som är ens verkliga vänner och vem som bara låtsas och utnyttjar en. Jag tycker faktisk att det är bättre med få, men goda vänner än många bekanta som tar, men inget ger. När jag var i Oslo i mars förra året, träffade jag gamla goda vänner som hade åkt många mil bara för att de ville träffa mig och det värmer skall ni veta. Tack Lisbeth, Lisbeth och sist men inte minst Marit, vi hade inte setts sedan 1997 och du kom hela vägen från Gjövik och allt var som förr, hos mig finns alltid en öppen dörr för er, tack för att ni finns.  Tycker också att är det kul att umgås i större grupper ibland och att man då träffar nya människor som kan vara berikande för ens liv. Men jag funderar också ofta på hur kan man då veta att den som tagit detta initiativ vill just ha mig som gäst? när det är så att man alltid bjuds /ses ihop med andra.  Jag menar att det är detta som skiljer verklig vänskap från bekantskap.  Sedan finns det de som alltid kommer när man bjuder, men som aldrig bjuder igen. En slutsats jag har kommit fram till under 2016, det blir kanske ett nyårslöfte, att befria mig från personer som tar energi från mig, jag orkar inte längre prova att förstå de energitagandes motiv, vill hellre ägna mig åt andra mera positiva saker, men jag förbehåller mig rätten att bli en ”arg tant”, när den tiden kommer, men den kanske redan är här.

Om man nu skall ägna sig åt 2016, vad var höjdpunkterna, jag var i alla fall hemma Nordnorge tre gånger, i min mammas 80 årsdag i januari, mina brorsdöttrars konfirmation i juni och nu senast i julen, alla tre tillfällen kan kallas höjdpunkter.   Vi var i Barcelona i juni, det var lite svårt att beställa mat där, antingen fick vi det jag inte gillade, då gick jag hungrig hem eller så fick så mycket mat att vi inte klarade gå hem, fick aldrig kläm på detta med portioner, måste nog ta spansklektioner inför nästa besök, det ända jag lärde mig var vad komage heter på spanska, för det vill jag definitivt inte äta. I Normandie pekade vi mest på menyn och hoppades på det bästa, som regel gick det bra, utom när jag beställde citronsorbet, visserligen läste jag vodka på menyn, fattade inte att de menade ett helt vattenglas med vodka och en liten sorbet som seglade lite frivolt uppe på all denna vodka. Ni förstår jag kunde ju inte dricka ett helt glas med vodka, då hade det varit krypläge för mig på hemvägen, en lärdom är att lära sig lite franska innan nästa resa till Frankrike.

Vi stannande i Malmö på hemvägen från Normandieresan och där åt vi min födelsedagsmiddag på Johan P, en fin fiskrestaurang, rekommenderas å det varmaste. Vi åt lax marinerad i bl soja, undrar om det var det som inspirerade mig att leta fram Håkan Larsons bok mat och vin, där hittade jag en munsbit ”marinerad lax i soja och honung med gurknudlar” som blev den första förrätten på den årliga nobelmiddag som vi denna gång var värdar till, förrätt nummer två var jordärtskockspuré med gurksallad, knaperstekt bacon och Kalix löjrom. Huvudrätt var ankbröst med balsamicosås med färska fikon, ugnsbakad potatis och morötter, samt knaperstekt bacon. Efterrätt var mandelmjölksmousse i mandelflarnskorgar (blev hur fula som helst) och limemarinerade jordgubbar. Denna gång lyckades jag med moussen, men inte med flarnen som skulle rullas till rullar. Jag har provat att göra denna efterätt så många gångar, antigen lyckas jag med det ena och misslyckas med det andra, ganska så trött på mandelmousse i olika konsistenser.  Alla kocktipsen står ju inte i kockböckerna, så man får lista ut det själv efter många misslyckanden, men nu har jag i alla fall köpt en sån grej som man rullar norska kromkakor på, då går det kanske bra med flarnen sen. Vi hade även nobeltal denna gång, nästa gång får det bli högtidsdräkt också….
 
 
 
 
 


Jag kan nog inte reflektera över hela året som gick här, det får bli flera inslag om det. Vi firade julen hos min mamma i år, vi fick med oss, snö, mörketid, norrsken, mycket god mat, träffade alla mina syskon, men ej alla syskonbarn. Vi hade som sagt en fin och trevlig jul.
 
 
 
Resan hem tog lite tid och en avslutning som inte var så kul, vi blev matförgiftade på Kastrup, jag var så dålig att jag trodde min sista timme var kommen, men vi hade tur, vi hann hem innan eländet satte igång.  Ät aldrig pasta med kall kyckling vare sig på Kastrup eller andra ställen. Nog om detta, nyårsafton firades med våra gamla goda vänner från Trosa, Anne och Micke, vi har till och från firat ihop i snart 30 år, nästan samma meny som på nobel middagen, vår alltså, men jag byte ut efterätten. Önskningar inför 2017, man får ju hoppas att det blir ett bra år för alla på alla sätt, jag skall som sagt vad leva mera i nuet och inte bry mig så mycket, vara mera egoistisk helt enkelt. Nuet kommer redan på torsdag, då skall jag träffa bästa Tiina och sen har vi gäster på kvällen och i februari Grythyttan med vännerna Ulf och Gun.

Dagens recept bara poppade upp framför mig en dag på FaceBook, men jag ändrade lite, så håll till godo.

Torskrygg med ugnsbakade rotfrukter

500 gr torskfile

600 gr blandade rotfrukter  (morötter, palsternacka, kålrot, rotselleri)

200 gr klyftade rödbetor

1½ msk olivolja

100 gr polkabetor

Vinägrett:

1½ msk olivolja

  1 msk vitvinsvinäger (eller efter smak)

 salt och peppar

 125 gr smör

 0,5 dl hasselnötter

Blandade örter  (babyspenat tex )

 
Tillaga torskryggen med salt och peppar i ugn 150°C till önskad innertemperatur eller  stek torsken ca 1-2 minuter på varje sida i smör i en stekpanna, steka sedan klar i ugnen i ca 7 minuter vid 180 grader.
Lägg rotsaker och rödbetor i en ugnsfast form, ringla över olivolja, salt och peppar. Sätt i ugn 200 grader ca 20-25 min. Skala och skiva polkabetan tunt på mandolin.
Gör en vinägrett på olja och vitvinsvinäger salt och peppar, eller så syrar ni polkabetorna 
Slå vinägretten över polkabetorna och låt marinera ca 30 min.
Stek hasselnötterna och grovhacka dem. Om du inte tål nötter kan du byta ut dem mot andra alternativ som t ex solroskärnor och rosta dem istället.
Bryn smöret gyllenbrunt i en gryta.Servera rotsaker och rödbetor på botten av tallriken, lägg på torsken och toppa med polkabeta, hasselnötter och plockade örter. Avsluta med brynt smör.


 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar