söndag 15 januari 2017

Söndagmiddag och chokladfontanter


Chokladfontanter är en hel vetenskap att klara av att göra helt perfekt, de första tio gångerna jag provade misslyckades jag fullständig, allt bara flöt ut på tallriken, jag minns att det var en som klarade sig en gång och den fick vår gäst Hans Nilsson. Sen lärde jag att olika ugnar fungerar olika så i stället för att steka dom i 5 minuter som det står i receptet, undrar vilken ugn den kocken hade, i alla fall inte en Electrolux som vi har, men efter dessa tidigare nämnde tio försöken lyckades jag till slut trodde jag åtminstone, 10-12 minuter i ugnen fungerade faktisk många gånger och jag blev en aning mallig, jag hade fixat det..wow. Jag kom underfund med att man måste smöra och mjöla formerna, men det var ju inte speciellt snyggt med en vit mjölrand i den mörka chokladen, en ny ide dök upp, varför inte använda kakaopulver istället. Som sagt så gjort och allt var bara toppen. Nu är det så att vi blev en aning trött på att äta dessa fontanter efter allt experimenterande så några år har flutit sen sist jag gjorde dom. Så var det dags igen och samma Hans var vår gäst, denna gång var Marie också med och vet ni vad jag misslyckades igen med två stycken de bara flöt utöver tallriken när jag skulle ta dom ur formerna, nu var goda råd dyra, jag hade inga i reserv slängde in de två sista i ugnen igen i två minuter till……och nu fungerade det ,de blev ganska så läckra på fatet med glass och hallon till och de var rinnande inuti. Jag undrar fortfarande på vilken superugn som fanns i original receptet.

 

Efter att vi varit och dansat runt granen, ätit mackor och druckit glögg, konverserat med trevliga människor hos en kollega, en tradition som denna person har hållit levande i många år. Dansen runt granen är inte helt ofarlig med tanke på att man dansar genom hela huset, upp och ner trappor, och medelåldern på gästerna var en aning hög, jag som är ganska så gammal var nog en av de yngste, inga brutna ben denna gång.
Bjöd vi vår dotter och hennes pojkvän på söndagmiddag som också är en trevlig tradition en kall söndageftermiddag. Jag tycker att just söndagmiddagar är  underskattade, mycket trevligt anledning att ses. Makens faster brukar bjuda oss på söndagmiddag ibland och det är alltid trevligt, hon är snart 90 år och lagar all mat själv.  Tillbaka till vår söndagmiddag, vi tyckte att oxrullader skulle passa utmärkt med ugnsstekta potatis till,  vi hade förberedd allt innan vi åkte på julgrans dans, även då chokladfontanter som jag tänkte kunde passa bra, när jag allt var igång med att med att göra dom igen. Tomas, maken alltså, experimenterade ett tag under 2012 med att få till bra oxrullader, vi åt ganska många av dem, så under 2013-2016 hade vi ett uppehåll gällande oxrullader, men nu kom de fram igen. Blev de goda, ja det gjorde de, recept finns, misslyckades jag med fontanterna? ja det gjorde jag med en av fyra. Nu vill jag INTE äta choklad fontanter det närmaste året.


Då vi har tänkt dra ner på representationen i vårt hem ganska så mycket ville vi ha ett mindre köksbord, det vi har i dag tar upp väldig mycket plats i köket, man kan med god vilja sitta 10 personer vid bordet. Som sagt så gjort, vi kollade på nätauktioner och hittade ett gustavianskt bord med sex stolar (de är inte från tiden, 1900 tal så vi kan renovera de som vi vill) i  Halmstad, vi la ett bud och fick bord och stolar, kom i går , jättebra organisation som transporterade allt detta hit till Linköping. Nu har vi alltså inga fritids problem framöver, måste renovera stolar och bord.



 

 Efter att ha examinerat ca 20 studenter på T9 en fredageftermiddag är man ju ganska så trött, men maken gjorde i alla fall kyckling med rissallad och denna salladen fortsatta vi med på lördagen till stekt rödingfilé och en sås som jag snodde ihop med det vi hade hemma just då, men den blev ätbar.

Ny arbetsvecka, nya möjligheter, hmmm..men som sagt helgen går alltför fort, men hann i alla fall att promenera 8,5 km i dag, på onsdag börjar vattengympa det ser jag framemot. Skaldjursfredag längre fram..spännande.

Håll tillgodo med dagens recept, ni kan ju prova att göra chokladfontanter, dom är goda.

 

Tomas Oxrullader

(4 personer)

6 hg lövbiff

3 msk dijonsenap

Små inlagda gurkor (cornicorns skärs på längden till tunna stavar)

1 äpple (skärs på längden till tunna stavar)

västerbottensost

smör

tandpetare

Sås

2 msk vetemjöl utrört i lite vatten

3 dl utblandad oxköttbuljong

2 dl grädde

lite soja

Bred ut lövbiffarna banka ut dem lätt. Bred lite dijonsenap på skivorna, peppra. Lägg några gurkstavar i ena änden av köttet samt en skiva ost. (För hälften av köttet lägg äppelstavar istället för gurkstavar) Rulla ihop och fäst med tandpetare, bryn rulladerna runt om i smör.

Lägg rulladerna i kastrull med buljongen och låt sjuda tills köttet blivit mört. Ta upp rulladerna, ta bort tandpetare och red av buljongen. Tillsätt soja och grädde och koka fem minuter. Lägg tillbaka rulladerna i såsen och låt koka upp, servera med kokt potatis.


 




Stekt rödingfilé med hummer och vinsås samt svart/röd ris sallad

2 rödingfiléer ( del filerna i två delar och stek i smör i ca 2,5 minuter å varje sida i en medelvarm stekpanna, salta och peppra innan ni stekar)

 

Sås

En sås att göra till fisk när man inte har någon som helst sås idé , men har hemma vissa grejer som tex.

Fänkål (skivas)

Schalottenlök (hackas och fräsas i olja ihop med fänkålen:

Grädde, hummerfond,

Lite vitt vin

Honung

Citronpeppar

Vit vinsvinäger

Vatten

Maisenna mjöl

Gör en sås av detta, men smaka av under tiden så att såsen får rätt syra och konsistens.

 Svart eller rött ris sallad (8 personer)

3 dl svart eller rött ris (kokas enligt instruktioner på paketet, låt svalna sen).

1 stor rödlök (skalas och fin skivas).

1 kruka bladpersilja

150 gr blandad mixsallad

70 gr  babyspenat

1 dl granatäpplekärnor.

Citronette.

0,5 dl citronsaft (från en  färsk citron)

3 msk olivolja

0,5 tsk socker

2 krm salt

1 krm nymald  svartpeppar.

 

Vispa ihop citronsaft , olja och socker, krydda med salt och peppar. Vänd ner löken i dressingen. Blanda riset med sallad, persilja och spenat. Häll sedan dressingen över ris

salladen och blanda gott.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar