söndag 22 januari 2017

Stegräknare och dansk design


Jag har alltså gått 600 000 steg enligt min nya leksak som jag köpte den 1 november 2016, dvs 82 mil på 2,5 månad det bådar gott för den kommande pilgrimsvandringen på 88 mil. Min gamla som var en fitbit fungerade bara i 1 år och några dagar för den pajade, denna nya är en Garmin hoppas den är mera uthållig. Men det är en sak med Garmin som jag inte helt gillar, han tar ton mot mig, plötslig så som ryter den till RÖR DIG,  snäll som jag är vågar jag knappast säga emot  och pliktskyldig rör jag då lite på benen vickar lite lätt med tårna. Men jag har lurat den lite, ca 2000 av dessa 600 000 har jag applåderat mig till på olika konserter, det är mitt sätt att opponera mig mot Garmins stränga regim.


 Snälla Fitbit allt är förlåtet kom tillbaka. Jag fick i julklapp från min mamma en jättefin bok som heter På tur i Nord-Troms och där finns det turer och fjälltoppar som ger steg så det duger ett bra tag, kanske min Garmin skulle bli över upphettat om jag gick dom alla. Hoppas jag får tillfälla att gå en del av dessa turer och att kropp och ben håller. 
Annars är jag jätteduktig att gå i trappor, jag lider nämligen av en mycket uttalat klaustrofobi, tar bara hissen om någon annan finns med i den och då skall hissen helst prata med en och berätta exakt vilken våning man befinner sig på.
Mitt arbetesrum är på 14 våningen, som regel går jag in på  plan 11 och tar trappen därifrån, ibland händer det man måste gå från  9 våningen och upp. Jag ser det hela som mycket bra motion, men man utveckar ju muskler på visse ställen och att ha muskler just där är visst på högste mode nu, då hänger jag ju med i modesvängen också till nästa trend kommer. Gällande trender så följer jag de sällan, vet inte vad som är det senaste när det gäller motion, men jag kör vattengymnastik varje onsdag eftermiddag med ett gäng tror jag glada pensionärer, hmm alla är nog inte det, pensionär alltså, jag och några till tillhör nog den yngre garde i detta sällskap, men kul är det och man kör i sitt eget tempo. Undrar varför jag alltid fantaserar om mat under dessa pass, gärna då sån som inte är speciellt sunt att äta. Dagens efterrätter är ju inte speciellt vänlig för mina höfter och jag gillar egentligen inte kokt grädde, men smaksätter man och har något syrligt som kontrast, fungerar det bra. Jag har nästan blivit besatt av att det måste finnas syra när man smakar av maten och provar att hitta på olika sätt att tillsätta någon form av syrlighet som ger balans.




I Danmark får man som regel enorma portioner när man beställer mat, men jag har faktisk upplevt motsatsen också, då borde vi ha tagit hela menyn på 7 rätter för att bli mätt, men det kunde vi ju inte veta när vi beställde, det var inte mycket som kom in på enorma stora tallriker, men jag minns att det lilla som kom var gott. Jag gillar förövrig dansk design och vi har en del hel hemma, som soffor, bestick etc de är så tidlösa. En lampa som vi köpte för 11 år sedan älskar jag fortfarande och blir aldrig trött att betrakta den.  Det senaste tillskottet i lampavdelningen som vi köpte, dansk såklart, upplevde jag att affären prutade ner priset eller så kunde det ju också vara så att jag hörde dåligt, det gör jag i vanliga fall. Men de sa ett pris och jag sa vänta lite, skall bara kolla en sak först, därefter gick jag fram till disken och sa jag köper den, sen jag fick 800 kr extra i rabatt på redan nedsatt pris, ja inte protesterade jag, gillar lampan skarpt.





Idag blir det bara en Taco paj som jag har ändrat så mycket i originalreceptet att jag betraktar den som min. Ingefärspannacottan hitta jag i ”Allt om mat” den andra hittade jag på själv. Pajen är god, men jag funderar lite på om man kanske skulle ha färsk riven ingefära i stället för torkat i pannacottan alltså, skall prova, men tänk om grädden skär sig, skall bli spännande att se.

Jag skall ha tjejmiddag i februari, då skall jag experimentera med en efterätt som i dag är jätteenkel att laga, men jag skall lägga till en dimension, måste fundera klart hur det skall bli.    

 

 

Tacopaj på mitt sätt

Pajdeg
2 dl vetemjöl
100 gr smör /margarin
2 msk  vatten
Fyllning
400 gr köttfärs(bland eller bara nötfärs
Smör/olja till stekning
1 röd lök hackad
Lite hackad paprika
1 vitlöksklyfta
1 msk honung
2 msk kalvfond
Tomatpuré efter smak

 

1,25 dl vatten
1 påse Tacokryddor gärna ekologisk
1 halv chili, hackad
2 dl créme fraiche
3 st tomater (gärna i olika färger..gula och röda)
150 gr cheddarost eller annan ost..

Pajdeg
Sätt ugnen på 225°C. Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt 2 matskedar vatten och arbeta snabbt ihop degen. Låt vila kallt en stund. Tryck ut degen i en smord pajform. Förgrädda pajskalet ca 10 min.
Fyllning
Bryn köttfärsen i lite margarin. Bryn lök, chili, vitlök och paprika i en liten stekpanna, smaksätt med honung, salt och peppar. Häll över i pannan med brynt köttfärs. Tillsätt kryddmix och 1,25 dl vatten. Rör om, tillsätt kalvfond och tomatpuré. Låt koka på svag värme 10-15 min eller tills vattnet kokat in. Rör om då och då. Lägg köttfärsfyllningen i pajskalet och bred över créme fraiche. Riv osten och skiva tomaterna. Fördela tomatskivorna ovanpå och strö till sist över osten. Stek pajen 10-15 min eller tills osten smält och fått fin färg.

Grön sallad är gott till.

Pannacotta med olika smaker.

Med ingefära eller citron och lakrits

2 gelatinblad

4 dl grädde (flöte)

0.5 dl farin (socker)

1,5 tsk mald ingefära (ta lite mera om man vill ha en starkare smak)

1 tsk vaniljsocker

Om man istället vill ha citronsmak, tillsätt saft och rivet skal från en ½ citron,

och 2 tsk lakritspulver (hälften citron och hälften lakrits)..eller nåt annat..använd fantasin…

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Koka upp grädden med sockret, ingefära (citron eller lakrits) och vaniljsocker i en kastrull. Ta upp och smält gelatinbladen i den varma gräddblandningen. Häll upp i fyra små portionformer (gärna mjukplast, finns att köpa i äffären) Ställ i kylen i ca 1 timme.

Limesirap kan vara gott till ingefärspannacottan.

1dl  rå eller rörsocker

½ dl + 3msk vatten

1 lime, rivet skal och saft

Blanda socker och ½ del vatten i en kastrull. Låt koka till en ljusbrun karamell. Häll på 3 msk och koka upp. Tillsätt limeskal och saft, låt kallna.

Pecannötter och honung kan var gott till citron och lakritspannacotta.

Finhacka pecannötter (50-100 g) och rosta i en torr stekpanna, lägg över i en kastrull, häll på flytande honung och lite vatten, samt en nypa flingsalt, värm.

Doppa hastig formarna med pannacottan i varmt vatten och stjälp upp dem på asietter. Ringla över limesirap och dekorera med färska blåbär. Häll över pecannötter och honung på pannacottan om ni föredrar den blandingen.


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar