lördag 23 juli 2016

Fisk som fisk

När man lever efter mottot man tar vad man haver i frys eller skafferi, får man ju en del överraskningar ibland, det skedde häromdagen. Jag tänkte så här i dag vill jag ha fisk till middag, kollar i frysen och hittar en påse med en vit fiskfilé i, tar den i tron att det är torsk som vi brukar ha liggande på lur.  Efter många timmars hårt arbete med att bära stenplattor, de väger minst 10 kg stk, dagen efter hade jag ont i muskelgrupper jag inte visste att jag hade. Vi håller på att lägga en ny trädgårdsgång upp till huset (här måste jag erkänna att min man gjorde mestadelen av arbetet, men jag hade faktisk idén till hur det skulle se ut i slutändan, så det så) och så bar jag bort de gamla fula plattorna.




Nåväl, fisken ja, när jag började laga mat insåg jag snabbt detta är inte torsk, men nån annan fast vit fisk, långt bak i huvuden minns jag att  Tomas sa att han hade köpt havskattfilé (stenbit) som min hjärna just den dagen hade uppfattat som marulk, i tron att det var marulk rannsakade jag min hjärna och skafferiet efter passande ingredienser. Till slut gjorde jag detta, insåg att det var stenbit när vi skulle äta den, marulken har en annan fasthet i köttet och det brukar vara  tjockare bitar. Tyvärr tog jag ingen kort på fisken, men det blev jättegott och det trodde inte jag när jag började processen. En annan fiskrätt som jag gärna lagar i olika sammanhang är ugnsbakat torsk med parmaskinka och körsbärstomater, den är verkligen en höjdare.


Nu är det så att min lillasyster fyller 45 år idag, tänk vad tiden går, minns som det var i går och hon var då 4 år, klockan var 23:00 (sommar och ljust var det), men hon hade klädd upp sig och skulle gå på besök till grannen och hör och häpna min mamma sa det var ok, jag var 15 och fick minsann komma hem innan kl 23:00. För 5 år sedan  firade vi hennes 40 årsdag i skuggan av det fruktansvärda som hände i Oslo och Utöya. En av mina morbröder dog också den dagen för 5 år sedan, men det var en naturlig död. Nu är alla morbröder döda, av 11 syskon är det bara min mamma och två mostrar kvar. Vi kunde tyvärr inte vara med att fira 45-årsdagen i dag så som tröst gjorde jag en hallonpaj, vi har jättemycket hallon i vår trädgård.


Havskatt med Norrlandsmandel (4 portioner)
Dela fiskfilén i fyra portionsbitar
Lime (chest och saft)
Flingsalt
Pepparblanding (five peppar)
Fiskkrydda (Santa Maria seafood and fish)
Bacon
Lite vetemjöl
Smör
Blanda limechest, salt, peppar, fiskkrydda och vetemjöl på ett fat och lägg i fiskbitarna och se till att
de täcks av blandingen, häll lite limesaft över och låt stå i kylen ca 30 minuter .
Stek bacon i stekpannan och lägg över i en ugnsäker form. Stek sen fisken i baconfettet och en gnutta smör till de fått yta på båda sidorna.Lägg fisken ovanpå bacon  och stek klart i ugnen ca 10-12 minuter i 200 gr.
Servas med kokt Norrlandsmandelpotatis, rårivna morötter och grekisk yoghurt med söt chilisås i.




Torsk med parmaskinka och jordärtskockspuré. 4 personer


(prova gärna annan vitfisk också)
Ca 700 gr torskrygg
1 tsk flingsalt
8 stk färska salviablad
175 gr parmaskinka eller annan lufttorkat skinka i tunna skivor

Ugnstomater:
500 gr cocktailtomater/körsbärstomater


1 msk matolja
3 finhackade schalottenlökar
2 tsk flingsalt
1 msk finhackad färsk timjan
4 tsk balsamvinäger
1 tsk rörsocker
1 del urkärnade oliver


Jordärtskockspurè (går bra att blanda med mandelpotatis, men tänk då på koktiden)
500 gr jordärtskocker (250 + 250 gr mandelpotatis)
4 msk vispgrädde
2 krm tryffelolja
¾ salt.


Ugnstomater:
Börja med att sätta ugnen på 150 grader. Halvera tomaterna och blanda dem med olivolja i en ugnsäker form. Strö på finhackad scharlottenlök, salt, timjan, vinäger och socker. Ställ dem i ugnen i ca 1 timme. Häll upp dem i en skål och blanda med halverade oliver.


Jordärtskocks- och mandelpotatispurè: Skala potatis och  skockorna och koka dem i lättsaltat vatten tills de är mjuka, ca 15 minuter (obs mandel tar  kortare tid). Häll av kokvattnet och låt dem ånga av ca 2 minuter. Kör dem med mixerstav tillsammans med grädden till en slät purè. Smaka av med tryffelolja och salt.
Fisken: Skär torskfilén i portion stora bitar. Salta och lägg 2 salviablad på varje bit. Linda in i 2-3 skivor skinka och lägg fiskbitarna i en smord ungsäker form.


När tomaterna är klara, öka ugnsvärmen till 225 grader. Sätt in fiskbitarna i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Lägg upp tomater och jordärtskockspurén på varma tallrikar. Lägg på den stekta fisken och garnera med timjan eller salvia eller något annat tjusigt.

Hallonpaj (jordgubbar går också jättebra att använda).
Pajdeg
125gr smör eller margarin 
3 del vetemjöl
1/2 dl socker
1äggula
Fyll:
2 dl crème fraìche
2 dl vispgrädde
50 gr riven mandelmassa
1-2 msk rom
1,5 liter hallon eller jordgubbar.


Blanda snabbt ihop ingredienserna till pajdegen och rör in äggulan. Tryck ut degen i en smord kakform med löstagbar botten och då minst två cm uppåt kanten. Låt stå minst 30 minuter i kylen. Pricka håll med en gaffel i botten. Grädda ca 10-15 minuter i 175 grader eller till den är gyllenbrun.
Vispa grädden hårt och blanda i creme fraiche, mandelmassa och rom. När pajbotten blivit kall, häll då i blandingen, ha sen på hallon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar