torsdag 14 juli 2016

Örnmat

I dag trodde jag faktisk att jag skulle bli örnmat hur osannolikt det än höres. Jag låg på solsängen på vår uteplats och läste en bok. Ville  prova en ny deckarförfattare, än så länga bara första boken i den serien, men vet inte om det kommer att bli någon favorit.

 Hur som helst så ser jag tre stora örnar som kretsar över vårt hus, trodde först det var kråkor (jag är nu inte så bra på detta med fåglar, bin, träd och sånt, men även jag kunde identifiera att det var örnar). De dök rakt ner mot uteplatsen, men jag blev nog aldrig rädd, även en örn måste då förstå att jag är inget lätt byte, dom gav upp :), men det var fascinerande att se hur dom liksom flöt med luftströmmarna uppåt mot himlen i stora cirklar, ja, det var mitt andra äventyr med örnar, minns att jag var en sekund från att få all örnbajset i huvudet när vi besökte en örnfarm på Jylland någon gång på 90-talet, något sa mig flytta på dig då örnen hade landat på en pinne ovanför mitt huvud, riktig nog bajset kom .... Detta får mig utsökt att tänka på (ja inte örnbajset alltså) Kyckling  Milansese, konstigt vi åt aldrig kyckling då jag växte upp, första gången jag åt det var nog när det kom ett gatukök till orten, grillad kyckling med pommes frites, nån fet sås till det, några futtiga salladsbitar, vi tyckte wow, wow, äntligen nåt annat än mammas hemlagade mat, tur man lär sig.

Jag lagade en version av "Chicken Milanese häromdagen, enkelt och faktisk gott.


Kyckling Milanese a la Åshild (4 portioner).
Sätt ugnen på 200 grader
650 gr kycklingfilé (varje filé delas på längden i 4 tunna skivor)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta (ta gärna flera)
2 msk olivolja
500 gr krossade tomater
färsk basilika
lite salt och peppar
1 tsk strösocker
4 portioner ris (vilken sort väljer ni själva)
2 ägg
2 dl riven parmesanost
2,5 dl ströbröd
Ruccola
Skala och hacka lök, vitlök och fräs den i hälften av oljan i en gryta utan att det tar färg.Tillsätt tomater, basilika, salt och peppar och socker, låt sjuda utan lock i ca 20 minuter.
Koka riset.
Vispa upp äggen i en skål och riv osten, rör ihop ägg och ost till en smet.
Häll ströbrödet på ett fat.
Krydda kycklingfilén med salt och peppar och vänd dom först i äggsmeten, sen i ströbrödet.
Stek filéerna i resten av oljan i en stekpanna ca 2,5 till 3 minuter, glöm ej att vända dom efter halva tiden. Lägg sedan över filéerna i en ugnsäker form och stek i mitten av ugnen i ca 5 minuter.
servera med riset, tomatsås och ruccola, gärna gröna bönor också. Tomatsåsen går åt, en dubbelportion vore inte helt fel.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar