torsdag 14 juli 2016

Matminnen

Nu (13 juli 2016) startar min bloggkarriär, (undrar hur lång den blir J) det hela började med att vi åt stekt korv med surkål till lunch i dag, alltså det var norsk surkål från Nora inte Stabburet som jag nog är uppvuxen med.

Men ingen av nämnda producenter sponsrar mig så då kan det vara det samma vilket märke det är, det viktiga är att den är norsk. Jag mindes att vi brukade äta det hemma då jag var barn, stekt korv i smör, kokt potatis och surkål, då tänkta jag apropå detta varför inte blogga lite om mat och lite av sånt som rör sig i huvudet på mig, mest mat blir det. Jag gillar god mat och vin, helst sånt som lagas med fina råvaror, gärna närproducerat och med kärlek. Jag är ingen kock, konditor, ej heller amatörkock, ingen bra matfotograf heller, men som sagt förvänta er inga storverk på denna blogg, detta är min värld, men några recept kommer att finnas.


Visst är det vackert, tidig januarimorgon i Nord-Norge ...Lyngsalperna i bakgrunden.

Nu är det så att jag inte gillar korv värst mycket, men det är gott ibland, speciellt när man blir nostalgisk, men kommer också ihåg när vi tyckte att korv och spaghetti med köttfärssås var det bästa man kunde få, all fisk tyckte vi var usch. Men man har lärt sig sen dess som tur är, därför är jag hur kräsen som helst när det gäller just fisk.

Ett annat tidligt barndomsminne gällande mat är: information till de som inte vet, vi har ljust dygnet runt på sommaren och min pappa, som tyvärr är död nu, brukade fiska lax i älven som rinner genom dalen där jag kommer ifrån. När han kom hem mitt i natten och hade fått lax brukade mina föräldrar väcka oss barn, för att äta resten av laxen som inte användes till att röka eller filèer. Det var ryggbenen, huvudet, stjärtfenen som kokades, vilken fest det blev, hela familjen samlades runt den kokta laxen gärna med hembakat bröd och römme till, mitt i natten medan midnattssolen sken, jodå det fanns nätter med regn, dimma och moln också, men man kommer ju bara ihåg när solen sken, bästa fiske blev det visst när regnet hängde i luften. Römme måste nog förklaras till ikke nordmän, det är syrad grädde, ej crème fraiche och gräddfil, mycket godare. Mina bröder, har 3 stk, jag och mina systrar brukade också vara med att fiske, särskilt på fjället, men det är en helt annan historia, ett minne som tränger på är när jag var hemma på besök ,då sov man ju länge på morgonen och en av mina bröder väcker mig ”kom och ät frukost” han hade varit och fiskat fjällröding under natten, hade nu stekt den med römme,  nybakat bröd till, det smakade himmelskt, tror aldrig jag har ätit en så god fiskmåltid nån gång,  och då jag har ätit på ett antal  ”fina fiskrestauranter” runt om i Norden och världen. 

Det är konstig men nu när man blir äldre längtar man ofta efter den maten man fick som barn, åjo det finns en del undantag, som t ex kläppmelk, men det skall jag berätta om en annan gång och alla gånger vi måste ut på tvångskommendering i bärskogen, eller första gången jag smakade tomater, paprika och coca-cola. Vi var inte bortskämda med detta då jag växte upp J.


Dagens recept:
Fylld paprika med tsatsiki
·       Detta åt jag på Kreta (som på något sätt har blivit speciellt för oss, jag träffade min svenske man där. Mitt recept gör jag med vad jag har hemma.
·       Sätt ugnen på 200 gr (viktigt)
·       Ca 4-6 personer
·       2-3 hela paprikor (dela och tag ur frön) låt sjuda i ca 10 min i lättsaltat vatten, så de blir mjuka.
·       2 portioner ris
·       Kok riset enligt instruktioner på paketet (jag använder Onkel Bens ris, 10 min koktid, men man kan ta vilken som helst.)
·       500 gr köttfärs (gärna nöt eller lam) brynas i stekpanna, tillsätt salt, soja, ev. en skvätt köttfond, salt och peppar.
·       Olja till stekningen
·       1 gul lök, hackas och bryns lätt i olja i en gryta,
·       3 msk tomatpuré, ”bränn” tomatpurén i grytan i oljan” ett par minuter innan löken tillsättes.
·       3 klyftor vitlök, finhackas, läggs i grytan
·       Timjan, salvia, rosmarin, salt och peppar, använd de kryddor ni gillar och smaka av.
·       1-2 kanelstänger, tillsättas i grytan
·       1 burk hackade tomater, hälls i grytan. Kokas ca 10 minuter under lock, ha i mera tomater om det behövs.
·       2 dl riven ost
·       Tillsätt den brynta köttfärsen och kokte riset till tomatsåsen. Fyll paprika med kött och tomat blandingen (obs ta bort kanelstängerna) strö på riven ost.
·       Gräddas i ugnen i 15 min eller till osten har smält och fått lite färg. Servera med tzatziki och grekisk sallad med fetaost.

·      
    Tzatziki
·       1 halv gurka skalas och rives på rivjärn, kläm sedan ut vattnet ur gurkan
·       3 del grekisk yoghurt naturell (finns färdig i små plasthinkar)
·       4 klyftor vitlök (pressas)
·       salt o vitpeppar
·       lite olivolja
·       lite vit balsamvinäger
·       Bland ihop detta och låt stå i kylskåpet ett par timmar.

Bon apetit..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar