onsdag 27 juli 2016

Gillar, gillar inte


Gillar, gillar inte.

Det är mycket som kan rymmas under den rubriken. När man tänker efter lite eller gör en liten reflektion är det mycket jag INTE gillar, men alla dessa Inte, kan jag nog inte gå in på här då blir jag aldrig klar. Jag gillar mycket också, så i slutändan blir det nog en balans. Måste poängtera att detta är vad JAG och bara JAG gillar eller inte gillar.

Mitt förhållande till efterrätter är mycket ambivalent, visst gillar jag det, eller gör jag? Vissa desserter längtar jag efter, men t ex tiramisu mår jag illa av. En kypare på en italiensk restaurant blev mycket förnärmad på mig när jag som kompensation för fel mat skulle få gratis efterrätt, hans mammas tiramisu och jag avböjde. Fick chokladkladdkaka i stället.  Men jag har en känsla av att det kommer att finnas många desserter på denna blogg, jag är mycket road av att laga just efterrätter, men inte lika road av att äta alla sorter. Alla gångerna jag kämpat, misslyckat och kastat i väggen eller på golvet det jag inte fick till ordentligt (bara mera arbete för mig, jag fick ju städa upp L) får jag berätta om sen. Glass gillar jag inte, men det finns några undantag. Gullpinne som du bara kan köpa i Norge (som tur är) och krokanglass gillar jag (några egna hemgjorda glassar går nog ner också). Mjukglass är definitivt inte min favorit, vet exakt vad som händer efter ca 2 timmar om jag äter det och att jag då bör befinna mig i närheten av en toalett, så nu var det sagt. Mjukglass är ju inte gott engång anser jag. Ändå vill jag prova att göra chokladglass med saltkolasås inuti, jag tror det är utmaningen att få till lite mera avancerade rätter som tilltalar mig. Att vägen dit kan vara lång är en annan historia.


Jag gillar också äkta champagne, helst årgångschampagne, kan nästan jämföras med goda och lojala vänner, som jag verkligen gillar, dom kastar man inte bort och det gör man heller inte med champagnen, jag skulle aldrig dricka den till fiskpinnar. Cava och prosecco etc.. visst, visst jag dricker om jag blir bjuden, men skulle nog aldrig köpa det själv. Det finns saker som är mittemellan också, viss typ av mat och dryck är helt ok att äta om man som sagt blir bjuden på det, men jag längtar inte särskilt efter t ex viltkött men visst äter jag det. Men musslor däremot, det äter jag bara i yttersta nödfall. Inte heller vit choklad eller mat gjord av mycket mjölkprodukter, för att nämna några och skulle knappast köpa detta själv. Ostron har jag aldrig smakat och vill ej göra det heller, bara konsistensen får mig att kräkas. Det jag absolut ej vill smaka på brukar jag säga att jag är allergisk mot, kommer ihåg när vi var på Kreta och vi skulle fira min 45 årsdag med våra grekiska vänner. Det hade regnat för första gång på länge och plötsligt hade sniglarna kommit fram, de hade fångat och förberedd sniglar i tomatsås (får jag välja mellan ostron och sniglar, tar jag ostronen) som tur var berättade vår vän Christos i bilen på väg till restauranten om sniglarna, och hur man hade plockat dom och matat dem med makaroner för att få ut all avföring eller vad nu var och sist men inte minst kokat dom i vin och tomatsås. Under den bilfärden blev båda jag och min dotter mycket allergisk mot just sniglar  ;)Men Tomas , min man åt det om han gillade dom minns jag inte. De hade lite annat också, så vi blev mätta och en jättetårta sen till dessert.

Champagne var det, då min man och jag på midsommaraftonen firade att vi varit ihop i 30 år, (nästa år blir det 30 års bröllopsdag) firade vi detta med att just dricka en 10 år gammal Taittinger, fantastisk god. Nästa år får det bli Dom Pèrginon, det drack jag efteråt när jag hade disputerat 2006, så då är det väl dags igen 11 år senare.
 


Jag gillar också det ”goda samtalet ” med goda vänner, ett samtal som ger någonting, gärna då över en bit mat och dryck, då man inte störs av stök och oljud (eller för den delen mobiltelefoner). Jag tycker att man sällan får till det nu för tiden, men det finns undantag här också. Hur man definierar det goda samtalet får vara upp till var och en, men jag gillar ett djupare och meningsfullt samtal, där man kan vara sig själv och inte behöva förställa sig.

Ja det blev mycket allvar i detta, men som någon klok människa sa, inte visste jag att alla dessa vardagar var livet, men det är det och inte bara alla glättiga och roliga äventyr som också måste få finnas i vårt liv.

Avslutar det hela med två efterrätter innehållande citron och blåbär. Fromagen hittade jag i tidningen Allt Om Mat, men jag ändrade lite i receptet, tycker nog att blåbär är bäst här. Den andra är bara underbar syrlig citronkrämpaj med blåbär....mmmmmmmmmmmmm

 

Citronfromage med hallon eller blåbär (2 personer).

2 gelatinblad

1 citron

2 ägg

2 msk + 2 msk strösocker

1 dl grekisk yoghurt

2 dl hallon eller blåbär

Florsocker till garnering

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Skölj citronen noga i ljummet vatten, riv skalet och pressa ut saften (ca ½ dl). Värm saften i en kastrull på svag värme. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och låt dem smälta i saften. Separera äggvitorna och äggulorna och vispa vitorna till ett fast skum. Tillsätt 2 msk socker under vispningen. Vispa också gulorna med 2 msk socker tills de blir fluffiga. Blanda yoghurt och citronsaft med äggulorna och rör ner hälften av äggvitan. Vänd sedan försiktig ner resterande äggvitorna. Lägg hallon eller blåbär i botten på varje dessertskål, spara några till garnering, fyll på med citronfromage och låt stelna i kylen ca 1 timme. Garnera sedan med bär och pudra florsocker över.


Paj med citronkräm och blåbär (mums) 

Pajdeg:

3 dl vetemjöl

125 smör eller margarin

2 msk kallt vatten

Fyllning:

2 citroner

2 stora ägg

2 dl socker

75 gr smör eller margarin

1,5 dl grädde

 

Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt 2 matskedar vatten och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform eller vanlig form (24 cm) med löstagbar botten. Tryck degen upp mot kanterna. Gör små hål med en gaffel i botten på degen. Grädda den vid 225 grader i ca 25 minuter nederst i ugnen. Låt pajen svalna. Riv skalet på citronerna och press ut saften. Vispa ihop ägg och socker, tillsätt citronsaft och skal. Värm krämen på svag värme under kraftig vispning tills krämen tjocknar. Får ej kokas. Ha i smör eller margarin medan du rör i krämen. Låt krämen bli kall. Tillsätt så den vispade grädden. Vid servering fyll pajskalet med citronkräm och garnera med blåbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar