torsdag 21 juli 2016

Makaroner och pasta

 När man  har varit på utflykt till Grythyttan gästgiveri och ätit en tre rätters gourmetmiddag får man leva lite snålt några dagar, jag gillar visserligen  båda oxfilé och champagne men inte varje dag. Rekommenderar verkligen stället , om ni vill ha lugn och ro, god mat, sköna sängar och god service. Jag åker gärna dit igen.
Efter en avstickare till Reijmyre ( så stavas det på skylten, men jag har sett att man stavar utan i, vad som är rätt får någon annan avgöra) glasbruk på hemvägen och lunch på värdhuset där, fisksoppa med skaldjursås och  aioli, nu är inte jag  så vansinnigt förtjust i skaldjurssås, men den var god ändå, kommer vardagen.
Väl hemma blev det en enkel pastasallad till lunch av det vi hade hemma just nu, vi lever denna sommar efter motto, vi tar vad vi har i frys och skafferi innan vi gör en påfyllning. Nå, lite kompletteringshandling blir det dock.
Då jag växte upp åt vi inte så mycket pasta, men det hette väl  makaroner på den tiden och var det min man kallar för små telefonmakaroni. Makaronisoppa minns jag med fasa, då gillade jag säkert den,  nu det krampar i magen bara jag tänker på den , tänk er varm mjölk, socker och kokte makaroni, jag tror nog att makaronerna koktes i mjölken, kanske någon av mina syskon protesterar och tyckte men hallå det var ju gott ??  Då kan jag lika gott berätta om kleppmelk (bollemelk) också, det var nån form av mjölbullar, konsistens  som mjuka fiskbullar, som koktes i mjölk (socker ?) jag får kväljningar bara jag tänker på det. Jag är numera inte speciellt förtjust i mjölkprodukter, men vissa undantag. Gillar inte mat som är "kleimat"finns inga bra svenskt ord för detta, raggmunk är en sådan maträtt som jag anser är kleimat, eller dålig stekt bröd etc.......ordet är väl inte heller speciellt norskt, mera dialektalt.
Pasta är ju verkligen användbart, tänk när man vaknar vid 7 tiden på morgon, bussen går om en timme, ingen lunchlåda, vad göra ??? Jo, man kokar lite pasta ,medan man står i duschen, gärna då spaghetti, rör i lite pesto , några färska tomater  har man  ju som regel  alltid hemma,  dagens lunch, lätt att laga, mättande, billig, men kanske inte så kalorisnål.
 Ja det blev alltså en pastasallad med limekräm till lunch. Man tar vad man haver hemma, jag tog:
 Pasta  som kokas i lättsaltat vatten.
 Bacon som knaperstektes (lägg dom på pappershanduk så fettet kan torkas bort).
 Rostade pinjenötter (har man inte pinjenötter, går det bra att rosta, mandlar, hasselnötter etc) 
 Skogschampinjoner som stektes i baconfettet.
 Salladsblandning, med ruccola.
 paprika, gurka och små tomater.
 Soltorkade tomater
 Rödlök som marinerades i olivolja och balsamvinäger ca 30 min innan allt blandas i salladen
 Oliver.
Blanda ihop detta till en sallad.
Till detta gjorde jag en limekräm, vars recept jag hittade i Allt om mat, den är mycket god och kan användas till båda , kött, fisk ,räkor, jag gör den på mitt sätt.
Limekräm:
3 dl grekisk yoghurt
1 lime
2 tsk flytande honung ( ta gärna mera)
1/2 tsk salt
lite peppar
lite olivolja.
Skölj limen i ljummet vatten. riv skalet och pressa ut ca 2 msk saft (ta mera). Blanda yoghurten med skal, saft, salt, peppar, honung och olivolja. Smaka er gärna fram gällande limesaft och honung. Låt stå ca 1 timme i kylskåpet innan ni äter den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar