lördag 16 juli 2016

Systrar och tårtor

Systrar kan var rätt så olika (jag har två yngre systrar), men ändå lika. Jag har fått det intrycket att vi gillar att baka, speciellt tårtor. Jag är inte bra på bakverk med jäst, nåt händer alltid så det inte blir som jag tänkt. Beundrade alltid vår granne hemma i dalen, hon bakade så goda bullar med russin eller korinter, mjuka och fina, mina blir liksom hårdare på nåt sätt. Min nu avlidna svärmor gjorde fantastisk goda wienerbröd, jag älskar wienerbröd, helt färska, där glasyren rinner och så frasig att det knastar när man äter. Minns när min man Tomas och jag skulle vandra 2 mil mellan Borensberg och Berg längs Göta kanal, vi startade med att fika på konditoriet i just Borensberg eller Husbyfjöl  som stället hette i gamla dagar, wienerbrödet den dagen var så färsk att det båda var varmt och rinnig,,mmmmmmmmmmmmmmums, men det bästa i den vägen jag har  smakat var nog från konditoriet i Väderstad, det var kanske mer som en bulle, men hade pistagefyllning och citronglasyr. Som ni förstår så kan man bara äta ett wienerbröd per år, det första var 2013 och andra 2015. Hur vandringen sen gick i regnet den dagen får jag återkomma till.

Tillbaka till systrar, vi är olika som sagt vad, jag kan inget om söm, sy, virka eller nåt, blir kallsvett bara vid tanken på en symaskin. Klarar med stor möda att sticka grytlappar. 


Har dock producerat  en norsk genser (tröja) till Tomas, yllestrumpor kan jag nog klara av. Min ena syster är jätteduktig på att sy, klänningar, kostymer, you name it. Den andra har gröne fingrar, jag gillar blommar, örter och sånt men vill gärna att de båda vattnar och klarar sig själv, mina fingrar är så "ugrön" eller ikke grön" som det går att bli, nytt utryck fött. Hennes växthus blomstar verkligen. Min mamma är också duktig med symaskinen, men med tanke på att vi var sex syskon som bara levde på en lön och barnbidrag förstår man att mamma måste lära sig att sy, jag får inte glömma att fråga henne om hon gillade det eller om det bara var ett måste. 
Tårtor var det, hemma när det var kalas var det inte bara en tårta utan  minst 15 -20 stycken, beroende på anledningen. Småkakor och bullar fanns inte, det har tagit mig lång tid att förstå den svenska fika traditionen, först kanelbullar, sen 7 sorters småkakor och till slut när man är dödmätt så
kommer tårtan in på bordet.

Kommer ihåg vid någon tillställning, minns inte om det var konfirmation, födelsedag eller vad, vi fick baka gräddtårta i flera omgångar då kalaset pågick under flera dagar. Den första hade min syster pyntat och den andra jag, då sa min lillasyster lite diplomatisk att den fösta var perfekt och den andra hm koselig, jag satsar på smak i stället ;)



Min bror är både konditor och kock så han skall vi inte blanda in i detta. Utifrån dessa nostalgiska tårtminnen kommer det att finnas några recept på just tårtor i dag, om man gillar choklad är dessa perfekta.


Vi börjar med en Chilichokladkladdkaka som jag själv har "uppfunnit eller vidarutvecklat"

125 gr mörk chilichoklad (gärna Lindts)
125 gr mörk choklad (50 %)
1 dl starkt kaffe
250 gr rumstempererat smör
2 dl socker
4 ägg
2 krm salt

Vill ni att den skall ha sting...ha i lite chiliflakes. Sätt ugnen på 175 gr. Lägg bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar kant ca 23 cm i diameter. Smörj och bröda kanterna.
Bryt chokladen i bitar och lägg den i en bunke. Tillsätt kaffet. Ställ bunken över vattenbad och låt chokladen smälta i kaffet under omrörning. Tillsätt smör och socker lite i taget när chokladen har smält. Rör hela tiden så att smöret smälter och allt blandas väl. Ta bort bunken från värmen. Vispa äggen lätt. Rör ner ägg och salt i chokladsmeten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. Sikta över florsocker och servera med vispad grädde och färska hallon/jordgubbar eller annan bär/frukt om ni hellre vill det. Eller ni kan dekorera den med hallon, blåbär och vispad grädde så det blir den norska flaggan J.

Chilichokladkladdkaka.

Nästa är en chokladkaka som jag första gången smakade i Trosa hos min kompis Anne. Mycket god.

Oreokaka med choklad.
Två paket oreokex
110gr smält smör
100 gr mörk choklad
200 gr ljus mjölkchoklad
2 dl varm grädde
jordgubbar eller hallon
Krossa kexen och blanda med smält smör, tryck ut i en kakform med löstagbarbotten, sätt i kylen.
varm grädden och smält  chokladen i den, rör tills allt är en slät blandning, häll i formen , lägg i hela jordgubbar  i ett mönster nu eller vänt till allt är stelnat och skiva jordgubbar och lägg ovanpå.
bild

Oreokaka.


Denna är också god. Sätt ugnen på 180 grader, gräddas på nederst i ugnen.

Tryffelkaka.
150gr margarin
150gr socker
2 msk stärk kaffe
3 äggplommon
150 gr malde mandlar
100 gr 50 % mörk choklad (mald)
25 gr vetemjöl
3 äggvitor
Glasyr:
100 gr 50% mörk choklad
1 dl grädde
Pynt
2-3 dl vispad grädde
Rör margarin och socker vitt och poröst, kaffe och äggplommon röres lätt in. Tillsätt malde mandlar, choklad och vetemjöl, röres lätt in. Vispa äggvitorna hårt och rör försiktig in i smeten.
Häll smeten i en smord kakform och grädda i ca 45 minuter. Låt kakan kallna.

Värm 1 dl grädde till kokpunkten och smält chokladen i grädden, rör krämen slät och kyl till en sirapsliknade konsistens. Chokladkrämen smöras på kakan och pyntas med vispad grädde.


Tryffelkaka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar